Sunday, March 11, 2007

Een gegeven paard...

... Moet je gewoon zelf in huis halen! Als housewarming cadeautje hadden we, naast een chocolade kookboek, iemand een kookboekje van GoodFood Magazine van de BBC cadeau gedaan. Ik vond het boekje zelf ook zo leuk, dat ik hem ook besteld heb. Vanavond heb ik er een heerlijk recept uit op tafel gezet, namelijk: Kip met zoete uien. Hieronder plaats ik het recept, met de aanvulling dat ik de ingrediënten heb aangepast op twee personen. En ik heb in plaats van kippendijen, kipfilet gebruikt (twee stuks)

!Edit!: Voor de zekerheid en duidelijkheid: Onderstaand recept is het oorspronkelijke recept voor vier personen.

Ingrediënten:
- 1 el olijfolie
- 25 g boter
- 3 uien, in dunne ringen
- 2 teentjes knoflook, fijngesneden
- 2 el bloem
- 8 kippendijen zonder vel
- 300 ml ongezoet appelsap
- 1 el tomatenpuree

Bereiding:
1. Verhit de olie en boter in een grote koekenpan. Voeg de uien toe en roer goed door. Zet het vuur lager en bak de uien zachtjes in 15 minuten tot ze zacht en donkerbruin zijn. Bak tijdens de laatste 5 minuten het knoflook mee.
2. Schep de uien het knoflook op een bord. Meng zout en peper door de bloem. Wentel de kip door de bloem, schud overtollig bloem eraf. Bak het vlees 10 minuten, draai het halverwege om.
3. Giet het appelsap en de tomatenpuree erbij. Roer goed door, schraap goed over de bodem van de pan. Doe de uien terug in de pan, dek hem af met een deksel en kook het geheel 20-25 minuten door, tot de kip gaar is en de saus ingedikt.

Marc heeft er heerlijke aardappels in de schil bij gebakken en ik heb er een mix van gekookte groenten bij geserveerd (broccoli, bloemkool en wortel) Het was echt heerlijk en het voelde ook heel luxe, en dat terwijl het kookboekje '101 Low Budget Recepten' heet. We waren weer heel tevreden met onszelf ;-) En voor vanavond bij de thee heeft Marc nu zelfgemaakte appelflappen in de oven staan! (h) Eet smakelijk allemaal!

4 Comments:

Blogger reginarosa said...

En ook de appelflappen waren héérlijk! Wat heb ik het toch getroffen! :D

1:00 AM

 
Blogger Doubty said...

Nou, nou, Regina en Marc, dat is elke avond feest daar op 18D!
Low budget koken is zo gek nog niet!!
Het lijkt ons, dat jullie zo een huiskamerrestaurant kunnen gaan beginnen. De eerste klanten staan al in de rij. We hopen, dat Marc z'n nieuwe shirt op deze manier nog wel blijft passen!!
Veel groeten J&A.

PS: wat voor appels hebben jullie in de flappen gedaan?

PS2: waren die flappen niet beter te combineren met een luxe Irish Coffee?

2:24 PM

 
Blogger reginarosa said...

Hahaha, wat een ontzettend leuke reactie!

We hebben zelfs al een vast klant in ons restaurantje en tot nu toe hebben we weinig tot geen klachten ontvangen. Ik hoop dat dat voor jullie dan ook zo zou zijn!

En met dat nieuwe shirt, zit het wel goed, haha! Ik denk niet dat het feit dat we goed koken, eten en voor onszelf zorgen daar iets aan af doet. En anders gaan we gewoon winkelen, want dat vinden we allebei zó leuk om te doen *kuch, kuch!*

Voor de flappen hadden we goudrenetten gekocht. En ze zouden inderdaad heerlijk te combineren zijn geweest met Irish Coffee, maar daarvoor moeten we vooralsnog toch nog echt in OG zijn. Dat is overigens echt de lekkerste Irish Coffee die ik ooit op heb. Volgens mij heb ik dat al wel gezegd, maar ik kan het weer niet laten, haha! Dus beginnen jullie dan een koffie-bar? J&A's Famous Coffees. Ik zie het wel zitten!

1:32 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Ik ben gek op uien. Krijg reuzetrek Regina, als ik dit zo lees. Ik had dit gerecht trouwens inderdaad al zien staan in het boekje. Wat is het een fijn boekje he!
Weet je dat ik al een hele tijd met zo'n huiskamerrestaurant in mijn hoofd loop! haha, serieus, het lijkt me nog leuk ook. Of een kookclubje. Dat je om de zoveel tijd bij elkaar komt en dan om de beurt gaat koken. Koffie na, daarna triviant doen of het "weet wat je eet-Spel" Dat ligt bij mij al een half jaar op de kast stoffig te worden. Ooit van Aart gehad (vriend van mijn moeder).
Nou ja, wilde fantasieën ineens. HEb ik trouwens geregeld last van hoor. Ooit een bonbonworkshop gedaan (half jaartje geleden) Toen was ik vastberaden mijn eigen chocoladeterie te gaan beginnen. Maar ja, zo simpel is dat nu eenmaal niet. Een half jaar later liggen de chocolademalletjes te verroesten in de kast. En die pure chocoladeflikken kan ik ondertussen ook wel weggooien! haha...Ju heeft weer eens wat.

4:04 AM

 

Post a Comment

<< Home