Wednesday, August 29, 2007

Zelf Pasta maken: 2

Hieronder volgt een lekker recept om zelf pasta te maken en geeft ook in fotoverslagvorm aan hoe mooi je producten kunnen zijn en hoe leuk het is om te bereiden. Het kost misschien wat tijd, maar zorgt er ook voor dat je het eten meer erkent en dat je plezier hebt in het hele proces. Dat kan natuurlijk vast niet elke avond, maar het is echt de moeite waard het te doen wanneer je er de kans voor hebt. Marc en ik hebben samen gewerkt en het was even zoeken hoe we het beste resultaat kregen maar uiteindelijk is dat gelukt en dat heeft gezorgd voor het volgende recept (voor 3 personen) en ondertussen hebben we de onderstaande foto's gemaakt. Voor nu veel kijkplezier en voor later heel erg veel kook- en eetplezier!

Ricotta-ravioli met peterselie in gorgonzolaroomsaus
met parmezaan en een frisse salade


Ingrediënten voor het pastadeeg:
- 200 g tarwebloem
- 2 eieren
- beetje water

Bereiding:
Plaats de bloem in een bergje op het werkvlak en maak er een breed kuiltje in. Plaats hier de eieren in. Meng de bloem met de eieren en maak er een stevig deeg van. Kneed dit deeg minstens 15 minuten tot het glad en zacht is, maar toch stevig blijft. Als het deeg te droog is, kan je wat druppeltjes water toevoegen. Is het te nat, voeg dan een klein beetje bloem toe. Als het voldoende is gekneed, leg het dan afgedekt een half uur in de koelkast. Vervolgens maak je de vulling van de ravioli.

Ingrediënten voor de pastavulling:
- 250 g ricotta
- 1 eidooier
- 75 g Parmezaanse kaas, geraspt
- 1 tl nootmuskaat
- 30 g verse peterselie, fijngehakt
- vers gemalen peper en zout

Bereiding:
Doe de ricotta in een middelmatige mengschaal. Roer daar de eidooier doorheen. Voeg peterselie, Parmezaanse kaas en nootmuskaat toe. Breng op smaak met peper en zout.

Bereiding van de Ravioli:
1. Als het deeg 30 minuten in de koelkast heeft gestaan, kneed je het nog even goed door en snijd je het in stukjes van ongeveer 8 cm lang en 2 cm breed, zodat het de pastamachine in kan.
2. Zet de pastamachine op de breedste stand en haal het deeg erdoorheen, nadat je je handen wat heb bestoven met bloem. Herhaal dit steeds op een dunnere stand tot je op de laatste stand bent gekomen. Tegen die tijd is het deeg dun genoeg om ermee aan de slag te gaan.

3. Leg de vellen pasta die je hebt bereid klaar op een met bloem bestoven werkvlak. Zo haal je al het deeg door de pastamachine en leg je het klaar om te bewerken. Strooi ook wat bloem tussen de vellen zelf, om het niet aan elkaar te laten plakken.

4. Haal het deeg van elkaar en leg het uitgestrekt over het werkvlak neer, zodat je de vulling op de vellen kunt scheppen met een theelepel. Zet een ruime pan met water en wat zout op en breng dit aan de kook.

5. Strijk wat water rond de vullingen en leg er een laag deeg overheen. Druk het deeg over de vullingen goed aan en zorg dat er geen lucht meer overblijft tussen de vulling en het deeg. Snijd nu het deeg rondom de ricottavulling in vierkantjes, zorg dat er wat ruimte is voor de vulling. De randen van de ravioli bestrijk je vervolgens met wat water zodat het goed hecht. Leg de ravioli's in één laag op een met bloem bestoven bord of werkvlak.

6. Laat de ravioli voorzichtig in de pan met inmiddels goed kokend water glijden. Als ze boven komen drijven, tel je 30 seconden af en haal je de ravioli met een metalen schuimspaan uit het water.

Ingrediënten voor de saus:
- 75 g Gorgonzola, in blokjes
- 40 g Parmezaanse kaas, geraspt
- 150 ml slagroom
- versgemalen peper en zout
- rucola voor de garnering

Bereiding van de saus:
Verwarm de gorgonzola met de room op een laag vuur, onder voortdurend roeren. Voeg de Parmezaan toe en naar smaak wat peper en zout. De Parmezaan kan al aardig zout zijn, houd daar rekening mee.

Maak het af door de ravioli te verdelen over drie borden, de saus erover te gieten, nog wat peper erover te vermalen en te garneren met wat rucola.



Ik heb er een simpele frisse salade bij geserveerd die prima bij dit gerecht bleek te passen.

Ingrediënten voor de salade:

- 4 grote bladen kropsla
- 3 tomaten, in plakjes
- 20 g rucola
- 75 g mozzarella
- 2 el olijf olie extra vierge
- 1 el balsamico azijn
- wat blaadjes gescheurde basilicum
- versgemalen peper en zout



Bereiding van de salade:
1. Verdeel de blaadjes kropsla over een bord.
2. Leg er de tomaten op.
3. Verbrokkel de mozzarella eroverheen.
4. Verdeel er de blaadjes rucola en basilicum overheen.
5. Besprenkel de salade vanaf enige hoogte (zodat het goed verdeeld wordt over de salade) met de olijfolie en de balsamico azijn en maak af door te kruiden met peper en zout.

Het was ontzettend spannend om zoiets geheel nieuws te proberen; ik had nog nooit zelf pasta met een pastamachine gemaakt. Maar het was ontzettend leuk en we hebben heel erg lekker gegeten, ik heb ervan genoten: Zowel van het proces om het te maken als het gerecht zelf. Aanrader!

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nou Gina, dat ziet er allemaal professioneel uit zeg! Als je met dit soort gerechten aan de slag gaat dan is koken toch wel een echte hobby hoor. En hoewel jij altijd het tegendeel beweert mislukt het ook nog eens niet!!
Wij willen zeker nog wel eens komen proeven. Ook de salade ziet er lekker uit en die Marokkaanse spiesen zien er ook appetijtelijk uit. Als we jullie menu weer met dat van ons vergelijken dan schieten de tranen bij ons in de ogen!!!!!

Liefs J&A

1:58 PM

 
Blogger reginarosa said...

Het is inderdaad een grote hobby, heb er heel veel plezier in, vooral als het lukt natuurlijk. En tot nu toe is het tot mijn hele grote verbazing nog niet vaak niet gelukt, inderdaad. Maar dat zal vast ook wel eens gebeuren. Waar het om gaat is dat ik koken zó ontzettend leuk vind. Dan is het heel iets anders dan: "Oh ja, we moeten ook nog koken.." Ik ben wel blij dat ik er zoveel plezier in heb.

En jullie zullen vast vaak genoeg nog als proefkonijntjes moeten dienen, hahaha!

3:02 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Weet je dat dit er nog lekkerder en beter uitziet dan in het boek van Jamie Oliver? Echt waar, wanneer ik zou moeten kiezen, zou ik voor die van jou gaan... (en dit is geen geslijm!)

1:49 AM

 
Blogger reginarosa said...

Hahahaha! Dat kan ik maar moeilijk geloven, hoor, haha! Niet dat ik denk dat je liegt hoor, maar ik ben natuurlijk absoluut geen chef. Maar ontzettend tof dat je dat zegt, leuk!

Gisteravond ook weer heerlijk gegeten van wat ik had gemaakt. Helaas is de foto niet zo mooi uitgevallen maar ik zal kijken of ik er nog iets van kan maken want het was echt ontzettend lekker. Dus tot gauw allemaal!

Veel liefs,
Regina

2:40 AM

 
Anonymous Anonymous said...

Ik vind je artikel d'r echt ontzettend goed en lekker uit zien zeg! Het water loopt me echt in de mond. Ik hou zelf ook heel erg van pasta maken en ik heb er daarom ook een site over gemaakt: www.pastamaken.nl misschien vind je het leuk om m'n site ook eens te bekijken.

groet, Marijn

11:28 PM

 
Anonymous Anonymous said...

Hoi Marijn!

Ik heb inmiddels een meer uitgebreide kooklog: http://www.hetisvastmislukt.nl. Daar staan ook meer pasta-gerechten op. Misschien dat je het leuk vindt daar nog eens een kijkje te nemen. Daar heb ik ook jouw ontzettend mooie site gelinkt. Ziet er echt super uit. Ik hoop dat je het goed vind dat hij op mijn site gelinkt staat? In ieder geval alvast bedankt. Elke leuke kooksite is er een aanwinst, vooral zo een!

Vriendelijke groet,
Regina

9:12 AM

 

Post a Comment

<< Home